-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11814 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

استماع موسيقي به منظور رفع غم و اندوه و ناراحتي چه حكمي دارد ؟
شرع مقدس اسلام داراي احكام و حلال و حرامهايي است. اگر بناباشد كه هيچ حساسيتي روي حرام نباشد، پس فلسفه حرمت چيست؟ميتوان چنين پيشنهاد كرد كه اصلاً مرز حلال و حرام برداشته شود تاحساسيتي به وجود نيايد؟ چنين فلسفهاي بيشتر شبيه سيستمهاي ليبراليستيغربي است تا آنچه كه مقتضاي شريعت است.
البته مسلماً شما تنها در محدوده موسيقي چنين نظري داريد؛ ولي برادرعزيز! اگر موسيقي لهوي و آنچه كه تنها مروّج فساد و حيوانيت است، حرامميباشد، معنايش اين است كه به ن گوش داده شود و محدوديتهاي قانونيبايد سد راه ترويج آن باشد.
در هر صورت معيار در حرمت موسيقي مناسب بودن آن با مجالس لهو وداشتن مضامين فسادانگيز و اغواكننده است. گذشته از آثار زيانباري كهموسيقي و غنا براي اعصاب و روان دارد اين تاثيرات را نيز دارد:
الف) موجب فساد اخلاق ميگردد و ايمان، حيا و عفت را از دل انسان يبرونميبرد و تجربه نشان داده است كه بسياري از افراد تحت تاثير آهنگهاي غناراه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فساد روي ميآورند. در تفسير«روح المعاني» سخني از سران يكي از بنياميه نقل ميكنند كه به آنهاميگفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم ميكند، شهوت را ميافزايد و شخصيترا درهم ميشكند و اگر ميبينيم كه در روايات اسلامي مكرر آمده كه غنا روحنفاق را در قلب پرورش ميدهد اشاره به همين حقيقت دارد. روح نفاق همانروح آلودگي به فساد و كنارهگيري از تحول و پرهيزكاري است. امام صادق (ع)فرمودند: «الغنا يورث النفاق و يعقب الفقر؛ غنا در دل روح نفاق را پرورش ميدهد وبدنبال خود بدبختي و فقر ميآورد».
ب ) غافل شدن از ياد خدا و فراموش كردن خدا نيز يكي ديگر از آثار زيان بارغنا و موسيقي است. امام صادق(ع) در تفسير آيه شريفه «واجتنبوا قول الزور ؛ ازگفتار باطل و ناروا بپرهيزيد»، فرمودند: مراد از قول زور در آيه شريفه غناست.

گفتار باطل و ناروا هر چيزي است كه انسان را از خدا دور ميكند و از راهدرست منحرف ميكند. امام صادق(ع) فرمودند: «الغنا مجلس لاينظرالله الياهله و هو مما قال الله عزوجل: «ومن الناس من يشتري لهوالحديث ليضل عنسبيلالله»؛ مجلس غنا و خوانندگي مجلسي است كه خدا به اهل آن نمينگرد و آنها را مشموللطفش قرار نميدهد. و اين مصداق همان چيزي است كه خداوند عز وجل فرموده: بعضي ازمردم هستند كه سخنان بيهوده را خريداري ميكنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند».
در اين روايت امام (ع) غنا و موسيقي را يكي از مصداقهاي گفتاربيهودهاي دانسته كه انسانها را از راه خدا گمراه ميكند. به هر حال آنچه مسلماست اين است كه موسيقي كه انسان را از خدا دور كند و مناسب با مجالسلهو و لعب باشد حرام است خواه اصيل باشد و خواه غير اصيل (ايراني يا غيرايراني) ولي موسيقي كه مناسب مجالس لهو نباشد به فتواي حضرت امام «ره»مجاز و آنچه كه مشكوك است نيز بلا مانع ميباشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.